Як громадськість оцінила систему надання адміністративних послуг

Про результати комплексного дослідження роботи Центрів надання адміністративних послуг у 14 регіонах України і на Дніпропетровщині зокрема та про висновки соціологічного опитування пересічних громадян йшла мова в ході чергової прес-конференції, яка відбулася 30 січня 2015 року у прес-клубі ДОО НСЖУ.

З 1 січня 2014 року в Україні почали діяти Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). Створення таких центрів мало на меті полегшення процесу отримання громадянами адміністративної послуги. Щоб визначити ефективність та відкритість роботи ЦНАП, експерти Асоціації регіональних аналітичних центрів провели комплексне дослідження у 14 регіонах України. Результати громадської оцінки були представлені 23-24 січня 2015р. на всеукраїнській конференції «Моніторинг системи адміністративних послуг в Україні: результати та перспективи». Дніпропетровщина, яку у даному дослідженні представляв Центр надання адміністративних послуг «Муніципальний центр послуг м. Кривого Рогу», за середнім балом оцінки посідає 5 місце.

«Реформа системи надання адміністративних послуг – це своєрідна революція: будь-хто може звернутися до єдиного офісу, тобто до Центру надання адміністративних послуг і отримати будь-яку послугу. Відтак заявник – громадянин, або суб’єкт господарської діяльності, який звернувся за адмінпослугою, – контактує виключно з адміністратором, який не є надавачем послуги. Таким чином зменшуються корупційні ризики за рахунок усунення особистого контакту заявника із представником органу влади. На жаль, не в усіх ЦНАП відбулися ті позитивні зміни, які були передбачені чинним законодавством, – зазначив під час прес-конференції виконавчий директор Громадської організації «Інститут Громадської Експертизи» Олексій Літвінов. – Під оцінювання підпадали міста обласного значення. Та через те, що у Дніпропетровську нам не надали необхідних для громадської оцінки документів про створення ЦНАП, про перелік послуг, пояснивши, що їх вилучено прокуратурою для перевірки, було прийнято рішення проводити моніторинг ЦНАПу, який знаходиться у місті Кривий Ріг. І, зауважу, це дало можливість отримати гарні показники по Дніпропетровщині».

За результатами проведеного дослідження середній бал, який отримав Криворізький муніципальний центр послуг, досить високий – 4,49 за (5-бальною шкалою). Експерти відзначили вдале розташування ЦНАП, наявність поряд місця для безкоштовного паркування транспорту, обладнаний зручним пандусом вхід, досить велику площу Центру, достатню кількість оргтехніки для обслуговування відвідувачів. Зручний графік роботи (з 9:00 до 20:00 год. щодня та у суботу з 8:30 до 17:00 год.) дозволяє отримувати через Криворізький ЦНАП 172 адміністративні послуги, серед яких і такі поширені для громадян послуги, як реєстрація місця проживання, зняття з місця реєстрації, отримання паспорту чи вклеювання фотокартки тощо. На інформаційних стендах та на веб-сайтах міститься максимум необхідної інформації. Також у самому приміщенні можна скористатися супутніми послугами – зробити копію документу, сфотографуватися на паспорт, відправити-отримати факс, придбати канцтовари чи сплатити через термінал або банківське відділення послуги Центру і т.ін.

«Результати соціологічного опитування відвідувачів Криворізького ЦНАПу свідчать про те, що громадяни задоволені послугами, які надаються. Так, 92% опитаних позитивно оцінили роботу Центру, 95% зазначили, що їм не пропонували за додаткові кошти якісь послуги і не вимагали додаткових документів. Тобто посередники там не працюють, – зазначив Олексій Літвінов.

Рекомендації, які підготували експерти за результатами проведеного дослідження, були враховані керівництвом Криворізького ЦНАПу. Так, було відкрито територіальні підрозділи у 7 районах міста Кривий Ріг. Щоб задовольнити потреби людей з обмеженими можливостями чи певними вадами, реконструювали приміщення. Повністю оновлено і актуалізовано інформацію на сайті. Перелік послуг розширено і доповнено послугами для громадян. За словами виконавчого директора «Інституту Громадської Експертизи», зараз розглядається питання про те, щоб систематизувати і максимально перевести цей перелік в електронний формат.

«На жаль, дніпропетровці поки що не мають можливості отримувати адміністративні послуги на такому ж рівні. У нашому місті ЦНАП лише один, він складається з двох відділень – Лівобережного та Правобережного: один – на проспекті Правди,42, другий – на проспекті К.Маркса,75, на першому поверсі Дніпропетровської міської ради», – додав Олексій Андреєв, голова Дніпропетровської обласної громадської організації «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики». За його словами, Правобережне відділення, куди він днями звернувся для того, щоб внести зміни до інформації про організацію у реєстрі, не надає послуг, які стосуються реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців, внесення змін до Реєстру чи до Статуту. Тут також не надаються ті послуги громадянам, які надає державна міграційна служба.

«Як оцінити з позиції громадськості роботу адміністративного центру? По-перше, чи зручно нам отримувати там послуги і чи є там ті послуги, які нам потрібні. Якщо у Луцьку чи у Вінниці до ЦНАПу за день заходить близько 800 відвідувачів – це показник. Коли у Харкові кількість адміністраторів – 81, а у нас 6 – це показник. А що можуть зробити 6 адміністраторів, якщо до них звернеться 800 людей, щоб отримати послуги? Виникає питання – а чи зацікавлений ЦНАП у розширенні переліку послуг, якщо інституційно він не готовий їх надавати?» – зауважив Олексій Літвінов.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг» від 16 травня 2014р. № 523-р., місцеві державні адміністрації, при яких було створено ЦНАП, мали у 4 етапи забезпечити розширення переліку адміністративних послуг. За словами учасників прес-конференції, керуючись цією рекомендацією, крім Кривого Рогу, також забезпечили належне функціонування ЦНАП органи місцевого самоврядування у м. Павлоград, значний прогрес спостерігається у Дніпродзержинську, Покровці.

За результатами моніторингу було розроблено конкретні рекомендації для Верховної Ради, Прем’єр-міністра, КМУ та центральних органів виконавчої влади, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо ефективності реформування системи надання адміністративних послуг, розвитку системи надання послуг в електронній формі, покращення якості, збільшення доступності та прозорості.

Можливо, Вам буде цікаво

By