Треба вміти захищати свої права

Усі ми – споживачі, незалежно від віку, статі, освіти, соціального статусу, займаної посади, оскільки протягом життя споживаємо товари та послуги й сплачуємо за них. А вони, на жаль, далеко не завжди виправдовують наші сподівання. Тому кожен з нас має знати свої права, захист яких  гарантує стаття 42 Конституції України: „Держава захищає права споживачів, здійснює контроль  за якістю  і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності  громадських організацій споживачів.”

П’ятнадцятого березня весь світ відзначив Всесвітній день  захисту прав  споживачів.

Споживач – головна фігура ринку і ринкових відносин, він – король ринку! До того ж, король доволі вимогливий і перебірливий: він хоче отримувати товар високої якості і за демократичною ціною. Ось тут його інтереси часто не співпадають з інтересами інших учасників ринку – виробника і продавця, які часто намагаються виготовити і продати товар низької якості за високу ціну, нав’язати споживачеві свої умови поведінки на ринку товарів та послуг. Та й ситуація в цілому на споживчому ринку залишає бажати кращого. На жаль, у нас досі нема вибору: купувати хороші продукти чи товари або товари низької якості. Насправді вибір зовсім інший: купувати і вживати їх неякісні або дуже неякісні. Правда, не в нашому характері робити з їжі культ, і питання жити чи їсти постає лише тоді, коли зовсім припече. В іншому разі можна прийти до супермаркету, походити між полицями і піти ні з чим: молоко – порошкове, масло – не відрізняється за складом від маргарину, ікра червона – фарбована, шоколад – з додаванням генномодифікованої сої. пельмені – також. І цей перелік можна продовжувати до безкінечності. А головне, що ніякою соціальною відповідальністю бізнесу перед споживачами тут, як кажуть, і не пахне, так само, як не пахне огірок, вирощений з нітратами чи гігантського розміру яблуко.

У процесі ринкових перебудов зростає роль споживача як головного суб’єкта ринкових відносин. Однак на сучасному етапі через нерозвиненість процесів саморегулювання ринку споживач не може обійтись без державного захисту своїх прав. Практично в усіх законах з давніх часів були присутні норми, які захищали інтереси громадян як споживачів.

Сьогодні ефективний захист прав споживачів можливий лише за умови поєднання зусиль влади, підприємців і громадян.

Аби вберегти споживача від придбання неякісних товарів, уповноважений міськвиконкому з питань захисту прав споживачів Тамара Тимофіївна Лебеденко кожного дня розглядає звернення новомосковців, які покладають на неї сподівання, що вона розбереться у ситуації і захистить їхні права.

За словами уповноваженого, за минулий рік нею було розглянуто 93 письмових заяви споживачів, 88 з яких задоволено. Після розгляду заяв повернуто споживачам 18 тис. грн. Крім того, споживачам та суб’єктам господарювання надано 75 консультацій та роз’яснень. – Найчисленнішими є скарги на неналежну якість технічно-складних електропобутових товарів – 23 скарги, взуття – 16, мобільних телефонів – 15, меблі – 3, на інші непродовольчі товари – 14, на неякісні послуги – 2, на якість продтоварів – 1, звернення з інших питань – 19, – констатує Т. Лебеденко.

За кожною з цих цифр – окрема історія, численні походи до магазину, де було придбано неякісний товар, сервісного центру і т.д. Інколи люди настільки відчувають себе незахищеними і часом не знають, куди звернутися, що, потрапивши до кабінету Тамари Тимофіївни та почувши прості слова співчуття і розуміння їх проблеми, навіть не йдуть жалітися далі. Бо ситуації бувають надто складними. Враховуючи часту зміну законодавства, дійти істини надто складно.

Інколи підприємці, власники магазинів чи то через незнання законодавства, а інколи через звичайну впертість не хочуть розбиратися в ситуації. І за це інколи платять більше, ніж могли б заплатити, пішовши назустріч споживачеві. Таких прикладів багато.

Так, власник одного з магазинів м. Новомосковська втратив більше, замінивши у результаті довгої тяганини не підлягаючий ремонту холодильник на інший, значно дорожчої марки. Оскільки попередню, доки він зволікав з допомогою покупцеві, було знято з виробництва.

Інколи, щоб розібратися у ситуації, уповноважений з прав захисту прав споживачів звертається за допомогою до незалежних експертів. Так було у випадку зі скаргою на неякісні меблі, які придбало собі у користування молоде подружжя з с. Піщанки. Залучений до вирішення проблеми майстер з виробництва меблів провела обстеження, склала акт, і на його основі було зроблено запит у м. Львів, де знаходиться фабрика-виробник. Неякісну деталь замінили, скаргу закрили, вимоги споживача задовольнили.

Багато хороших слів на свою адресу Тамара Тимофіївна отримала від пенсіонера, котрий отримав неякісну послугу від приватного підприємства, яке займається встанеовленням пластикових вікон. Літньому чоловікові повернули кошти, а головне – він отримав моральну компенсацію за втрачений час і зіпсовані у пошуках справедливості нерви.

Ми навели лише кілька прикладів з робочих буднів уповноваженого з захисту прав споживачів, яка намагається вникнути у кожну ситуацію, розібратися у кожному конкретному випадку і допомогти людині. І це їй вдається, про що свідчить кількість задоволених скарг.

Однак Тамара Тимофіївна зазначає, що недостатньо лише державним органам відстоювати інтереси споживачів. Щоб не бути ошуканим, треба кожному знати ази законодавства, де виписані елементарні права кожної людини. В першу чергу, треба покладатися на себе, і вже разом, спільними зусиллями можна навести лад на споживчому ринку і надійно захистити права покупців.

Можливо, Вам буде цікаво

By