Днями на сайті Новомосковської міської ради було опубліковано проект рішення щодо скасування рішення міської ради депутатів №581 від 24.05.2005 року «Про тимчасове відкриття міського сміттєзвалища».
Аби з’ясувати причини винесення такого проекту рішення, ми звернулися до голови постійної депутатської комісії міської ради з питань екологічних проблем, благоустрою та озеленення міста Романа Лєбєдєва.
– Романе Георгійовичу, відомо, що розробником цього проекту рішення є Ви особисто. Що змусило Вас зайнятися цим питанням?
– Справа в тому, що на проблемі міського сміттєзвалища хто тільки не піарився! Але, мабуть, прийшов час насправді розібратися – чому ми стільки років маємо у себе під боком такий «нарив»?
На сьогодні міське звалище експлуатується з грубим порушенням законодавства України, що підтверджується висновками перевірок контролюючих органів. Постійно реєструються осередки горіння, що призводить до забруднення атмосферного повітря та викликає численні обґрунтовані скарги від населення. Засмічено прилеглу до звалища територію та під’їзні шляхи. Це шкідливо впливає на навколишнє природне середовище, оскільки забруднюються не лише ґрунт, а й повітря і підземні води. Це призводить до збільшення кількості захворювань серед населення міста, зокрема багатостраждального масиву Кулебівка.
Ще у 2000 році постановою санітарного лікаря міста сміттєзвалище було закрито у зв’язку з недотриманням санітарних вимог. Серед причин: відсутність освітлення, майданчика для миття машин, огорожі, водопостачання та каналізації, постійні займання сміття, не пересипані ґрунтом відходи та ін.
Пізніше, у 2005 році, було прийнято «Програму поводження з твердими побутовими відходами в м. Новомосковську на 2005-2011 рр.», яку затверджено рішенням міської ради. Згідно нього міська рада дала згоду на (увага!) тимчасовий прийом твердих побутових відходів та каналізаційних стоків на міське звалище. Аби зрозуміти, слово «тимчасове» зовсім не випадкове, адже немає кінцевої дати експлуатації сміттєзвалища.
– Що ж передбачала згадана Програма?
– Реформування міського комунального підприємства «Новомосковський комбінат комунальних підприємств», яке мало б поліпшити якість надання послуг з вивезення твердих побутових відходів м. Новомосковська за рахунок:
– зменшення витрат на надання послуг;
– мінімізації побутових відходів за рахунок його попереднього сортування;
– удосконалення парку автотракторної техніки, як-от придбання більш потужних, об’ємних автомобілів, а також контейнерів для збору ТПВ, які відповідають сучасним вимогам;
– обґрунтованості тарифів на вивезення та захоронення ТПВ як для населення, так і для підприємств усіх форм власності;
– створення централізованої системи збору та вивезення ТПВ як з багатоповерхових будівель, так і з приватного сектору;
– докладання максимальних зусиль як фінансових, так і організаційних з удосконалення міського звалища як-от: освітлення, водопостачання, огородження сортувальної лінії та ін.
– Вибачте, але ж під таку Програму має бути серйозне фінансування?
– Звісно, ця Програма передбачає фінансування. Тому я й вирішив перевірити її виконання. І в результаті з’ясувалося, що вона не виконується й на 10%! Недоліки, визначені санлікарем, не усунуто. Через брак фінансування. Програму було прийнято, але не профінансовано. Відповідно, й виконано її не було. Це зрозуміло. Але у 2011 році приймається нова Програма з цією ж назвою, але вже на 2011-2015 рр.! Питання – навіщо нам програма, яка не буде працювати? Адже організація, яка розробила бюджетні запити під цю програму, оцінила її в 4 млн. 155 тис. грн. При цьому на виконання Програми 2 млн. 905 тис. грн. планується виділити з місцевого бюджету. Невже нам немає на що витратити 4 мільйони гривень?
Наперед знаємо, що грошей не буде, а Програму приймаємо. Виходить, що це комусь вигідно. А такий стан речей на руку тим, хто сьогодні опікується міським сміттєзвалищем. Адже поки воно працює, є доступ до кольорових металів та інших «корисних копалин», які туди вивозилися роками. Крім того, ні для кого не є секретом, що до новомосковського сміттєзвалища везуть багато сміття з Дніпропетровська, адже тут дешевше. Відомо, що розвантаження чужих сміттєвозів тут офіційно не оформлюється. А для того, щоб все залишалось як є, треба все «красиво оформити», наприклад, прийнявши подібну Програму, згідно якої підприємство має наміри зробити покращення і усунути всі вищевказані недоліки. Одразу зазначу, що гроші на фінансування цієї Програми навіть не закладені до бюджету! Тобто всі знають заздалегідь, що виконуватися вона не буде й надалі.
– Тож навіщо приймаються такі Програми, якщо проблема не вирішується?
– По-перше, щоб заспокоїти громадськість, нібито влада про щось думає і чимось зайнята. Але ми не перший рік спостерігаємо, як влітку мешканці Кулебівки потерпають від цього лиха. Тим людям не потрібні жодні наміри чи обіцянки. Вони потребують негайного вирішення проблеми!
По-друге, в усьому цивілізованому світі влада намагається позбутися сміття і відвезти його якомога далі. Приклад тому – Дніпропетровськ, який закрив сміттєзвалище на Ігрені та возить свої побутові відходи до нас на полігон ТОВ «Екологія Україна».
– Навіщо ж таке сміттєзвалище, від якого ми маємо суцільні проблеми і чи Ви бачите шляхи їх вирішення?
– Я, як голова комісії міської ради з питань екологічних проблем, благоустрою та озеленення, вирішив з’ясувати: чи є вихід з ситуації, що склалася і запитав, чому ми не можемо свої побутові відходи вивозити на полігон «Екології»? На що отримав відповідь, що ТОВ «Екологія» не зможе прийняти наше сміття через вичерпаність лімітів. Тоді я поїхав до керівництва цього підприємства та запитав, чи зможуть вони приймати побутові відходи від Новомосковська. Та отримав відповідь, що це для їх підприємства не проблема. За моїм проханням мені зробили повний розрахунок ціни на вивезення та утилізацію ТПВ на полігоні ТОВ «Екологія» на душу населення.
Після чого на моє ім’я та на ім’я міського голови надійшла комерційна пропозиція із розрахованим тарифом на послуги ТОВ «Екологія». Згідно неї, для мешканців Новомосковська тариф має скласти 6,16 грн. на людину, а ми зараз сплачуємо по 6,80 грн. Нас запевнили, якщо ми будемо шукати альтернативу міському сміттєзвалищу, то відбудеться подорожчання послуги. А це, як відомо, не популярне рішення.
– А за рахунок чого ТОВ «Екологія» має можливість надавати свої послуги дешевше, ніж комунальне підприємство?
– Ті, хто займався бізнесом, зрозуміють, що витратна частина сильно впливає на формування кінцевої ціни товару чи послуги. Якщо подивитися, на чому возить відходи комунальне підприємство і порівняти з транспортом комерційної організації, стане зрозумілим, що витрати на обслуговування нових сміттєвозів європейського класу значно менші тих, що витрачаються на утримання комунального автотранспорту. Це й запчастини, й паливно-мастильні матеріали. Наші машини досі їздять на бензині та везуть втричі менше вантажу. При цьому комерційне підприємство ще й заробляє, а комунальне підприємство постійно дорікає на брак фінансування.
– Романе Георгійовичу, чи є гарантії, що комерційне підприємство, опинившись монополістом в цій галузі, не підніме тарифи на свій розсуд?
– Аби цього уникнути, з підприємством укладається договір, в якому прописуються всі економічно обґрунтовані тарифи та термін їх дії. Крім того, аби впевнитися у порядності підприємства, треба перевірити історію його співробітництва з іншими суб’єктами господарювання. Навіть сьогодні можна побачити принципи роботи підприємства та порівняти їх із роботою нашого сміттєзвалища: ТОВ «Екологія» займається рекультивацією тоді, коли в нас лише перевертають шари сміття, аби лише дістатися до коштовних металів.
Зараз ми маємо унікальну можливість вирішити одразу дві проблеми – вивезення нових відходів за меншим тарифом та захоронення нашого полігону, адже ТОВ «Екологія» використовує кілька етапів рекультивації. Сміття, що завозиться до звалища, консервується. На другому етапі воно пересипається ґрунтом, вибраним із майбутніх полігонів. А далі, завдяки сучасним технологіям, полігон повністю закривається, і на його місці висаджуються зелені насадження. Тож за позитивного рішення на користь ТОВ «Екологія» його керівництво бере на себе зобов’язання навести порядок на нашому звалищі. А саме: виставити там власну охорону, аби туди вже ніхто нічого не звозив та припинити несанкціонований доступ до звалища. Керівництво підприємства обіцяє протягом 3-6 місяців засипати полігон першим шаром ґрунту. Ці роботи ТОВ «Екологія» оцінює в 3 млн. 370 тис. грн. за 14 гектарів сміттєзвалища. А ми тим часом затверджуємо програми по 4 млн. гривень, знаючи заздалегідь, що нічого зроблено не буде.
– Чи не звертались Ви до правоохоронних органів стосовно законності експлуатації міського сміттєзвалища?
– У вересні поточного року депутатом-мажоритарником Іваном Білим до Новомосковської міжрайонної прокуратури було направлено звернення із проханням перевірити законність експлуатації новомосковського санітарного полігону. У наданій відповіді зазначалося, що «Земельна ділянка загальною площею 11 га під розміщення місць видалення відходів та об’єктів поводження з відходами відповідно до Державного акту на право постійного користування землею (№004020 Серія II-ДП від 03.09.1996 р.), виданого Мар’янівською сільською радою Новомосковського району згідно рішення №6 від 14 червня 1996 року, належить комбінату комунальних підприємств. Рішенням ХХІ сесії четвертого скликання Новомосковської міської ради №511 від 12.01.2005 р. «Про передачу в експлуатацію міського звалища» міське звалище передано в експлуатацію міському комунальному підприємству «Новомосковський комбінат комунальних підприємств». Проте на сьогодні правовстановлюючі документи на використання земельної ділянки під звалище побутових відходів МКП «НККП» у встановленому законом порядку не оформлені. Крім цього, міжрайонною прокуратурою із залученням землевпорядної організації з метою визначення фактичної площі земельної ділянки, встановлення меж та винесення їх в натурі на місцевості було проведено геодезію вказаної ділянки, за результатами якої встановлено, що фактична площа земельної ділянки перевищує площу, що надана у постійне користування міському сміттєзвалищу більш ніж на 3 га. Однак до теперішнього часу з екологічної інспекції інформації щодо розміру завданих збитків не надійшло. Після отримання документів Новомосковською міжрайонною прокуратурою буде прийнято остаточне рішення.
– Якими були Ваші подальші дії після отримання такої відповіді від прокуратури?
– Я звернувся до Адміністрації Президента України та Дніпропетровської обласної ради, але отримав відповідь, що відповідно до п. 6 ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів належить до повноважень виконавчих органів місцевих рад. Тож мені запропонували, як депутату Новомосковської міської ради, ініціювати розгляд порушеного питання на сесії міськради.
– Як вже відомо, проект рішення опубліковано на сайті міської ради Новомосковська, але із поміткою, що його не буде включено до черги денної XL сесії Новомосковської міської ради у зв’язку з тим, що він не відповідає вимогам Регламенту міської ради, а саме: ст. 28, де вказано, що проект рішення міської ради повинен містити преамбулу (констатуючу частину) з посиланням на відповідні законодавчі і нормативні акти із зазначенням номерів статей, частин, пунктів і підпунктів. Як Ви вважаєте, чи об’єктивні причини вказані у примітці?
– Об’єктивними ці причини важко визнати, тому що всі нормативні акти і статті, на які я посилаюся, вказано в даному проекті рішення і супровідній записці, доданій до проекту рішення. Але мною було подано новий проект рішення «із врахуванням всіх побажань юридичного відділу», а також лист з рекомендацією обласної ради, в якому зазначено, що це питання було винесене мною на розгляд сесії міської ради. Все це зайвий раз доводить, що наведення порядку на новомосковському сміттєзвалищі комусь дуже невигідне.
– Ваші аргументи досить переконливі, але чи не залишаться працівники МП НККП без робочих місць, якщо таке рішення буде прийнято, та чи не втратимо ми ціле підприємство?
– Питання актуальне. Та ми передбачили варіант, який задовольнив би всіх. Адже ТОВ «Екологія Україна» окремо запропонувало розрахунки тарифу на саму утилізацію ТПВ, який склав 9 грн. за 1 куб.м відходів. Для порівняння, утилізація кубічного метру сміття на новомосковському сміттєзвалищі коштує місту 9,5 грн. Тож навіть якщо збирання та транспортування сміття до полігону будуть здійснюватися силами комунального підприємства, для підвіщення тарифу для населення не буде ніяких підстав.
– І, нарешті, який Ваш особистий прогноз наслідків прийняття такого рішення?
– Прийняття даного рішення, по-перше, дозволить уникнути подальшого забруднення навколишнього природного середовища, забезпечить належний санітарно-епідеміологічний стан у м. Новомосковську, знизить ризик захворювань мешканців міста на онкологічні та вірусні захворювання. А також дасть змогу здешевити послугу щодо вивезення твердих побутових відходів для мешканців Новомосковська.
Розмовляв Андрій Александрович