Незважаючи на численні скарги мешканців міста до різних інстанцій, у місті швидкими темпами йде наступ на так звані «червоні лінії», які окреслюють межі існуючих та запроектованих вулиць, доріг, площ, що розмежовують території мікрорайонів, кварталів з територіями іншого призначення.
Інакше кажучи, «червона лінія» – це умовна межа, що відокремлює вулиці, проїзди, магістралі та площі від територій, призначених під забудову.
Безпосередньо забудова, за словником будівельних термінів, може здійснюватись як по «червоній лінії», так і з відступом від неї. Але ні в якому разі не зачіпаючи загальноміських комунікацій або магістралей.
Пов'язано це як з безпекою дорожнього руху, пішоходів, так і з безаварійним функціонуванням систем міського водопроводу, каналізації, електрозабезпечення та ін.
Прикладів порушення цього важливого принципу в Новомосковську – безліч. Варто звернути увагу на процес забудови вул. Радянської, де підприємці, всупереч архітектурним та санітарним нормам продовжують ліпити свої «творіння». У сьогоднішньому нагромадженні нових будівель навряд чи вгадується «єдиний архітектурний задум», а менш за все враховуються інтереси громадян міста. У гонитві за квадратними метрами торгових площ, яких у Новомосковську і так занадто багато, нас, городян, забудовники безсоромно виштовхують на узбіччя. Яка там безпека руху! Що стосується міського бюджету, то якщо віддати під торгівлю нижні поверхи всіх будинків, алеї, тротуари, останні шматки землі в центрі міста, – навряд чи це його врятує.
Але міська влада продовжує настирливо перетворювати Новомосковськ на азіатський базар, запилене і брудне торжище.
Питання, видно, в іншому. Приватні підприємці, котрі отримують дозволи на будівництво у центрі міста з очевидними порушеннями архітектурних норм, мабуть, непогано годують купку чиновників. Тому їм начхати, на що вони перетворюють місто і які архітектурні «шедеври» вони залишать після себе.
Взяти хоча б сумнозвісний вечірній ринок, добре знаний серед городян як «смердючка». Так от. Вздовж цього ринка є загорожа, дуже схожа на загін для худоби, яка чомусь називається тротуаром. Ширина цього загону не перевищує 2-х м. 20-ти см., а в деяких місцях звужується до 1м. 80см., що порушує всі будівельні правила і норми.
Ясно, що тут неможливо розминутись двом людям, не кажучи про мам з малими дітьми на візочках. Їм хоч на проїжджу частину виходь. І це магістральна вулиця, де ширина тротуару за нормами має бути не менше 3-х метрів…
У містах з «людським обличчям» такі вулиці перетворені на просторі бульвари, де навіть висаджують зелені насадження.
Не знаю, яку цінність представляє для міста «смердючий» ринок, але новомосковці не раз звертались до мера з проханням позбавити їх цього розсадника антисанітарії, адже на території ринка досі нема сміттєвих контейнерів, і сміття спалюють практично під вікнами жителів прилеглих будинків.
Донедавна тут також торгували дешевим самогоном – з самого ранку можна було спостерігати компанії бажаючих похмелитися. Та, мабуть, цей «архітектурний пам'ятник» дуже дорогий «меру-созидателю», тому будівельний каток трамбує наші двори, дитячі майданчики, тротуари… добрався аж до пам'ятника Літак. «Смердюча» ж – стоїть, як недоторканий пам'ятник багаторічному правлінню В. Літвіщенка.
Ще один показник ставлення міської влади до своїх городян. У якийсь момент безслідно зникли всі турнікети, що огороджували тротуари вздовж вулиці Радянської, починаючи з площі Леніна. Виникає питання: куди, на які цілі використали загорожу? Біля згаданого ринка теж нема турнікетів з боку дороги, а з протилежного – височіє металічний паркан, тобто пішоходи нічим не захищені від коліс автомобілів.
Ще один архітектурний шедевр у стилі «смердючка-2» – вул. Сучкова. Всім, хто добирається на роботу до Дніпропетровська, добре відома тіснява на залишках того, що колись називалось тротуаром. З усіх боків його підпирають кіоски та генделики, що зовсім не схоже на пішохідну зону європейського міста. Хочеться порадити меру: замість Літака знести ці обшарпані халабуди, що захаращують прохід до зупинки, – ніхто б не заперечував.
А поки що йде боротьба за кожний метр тротуару, яка закінчується не на користь пішоходів…