Корисні поради, як припинити підприємницьку діяльність ФОП

На актуальні питання припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням, відповідно оновлених форм заяв, що почали діяти з червня 2020 року, відповідає начальник Південно-Східного міжрегіонального
управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) Іван ЛЕГОСТАЄВ

1. Який перелік документів необхідно подати для припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця?

Перелік документів, які необхідно подавати державному реєстратору для реєстрації припинення підприємницької діяльності, визначено частиною четвертою статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних
осіб-підприємців та громадських формувань».

Так, згідно вказаної норми закону, для реєстрації припинення достатньо подати лише заяву щодо державної реєстрації фізичної особи – підприємця за Формою №1, яка затвердженанаказом Міністерства юстиції України від
18.11.2016 № 3268/5 «Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», у редакції від 19.05.2020 № 1716/5.

До Форми №1 заносяться відомості про фізичну особу – підприємця, а саме:
прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця; (стор. 1)  реєстраційний номер облікової картки платника податків, а для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта вносяться паспортні дані;

(стор. 1)

зазначається спосіб отримання виписки з реєстру; (стор. 2) якщо виписку необхідно отримати поштою на адресу, що не співпадає з місцезнаходженням фізичної особи – підприємця, зазначається інша поштова адреса.
Форма підписується заявником з проставлянням дати подання документів.

Також, акцентую увагу на основних правилах заповнення заяв:

  1. заява заповнюється друкованими літерами;
  2. якщо певна сторінка заяви не заповнюється через відсутність відомостей, що містяться на ній, така сторінка не підписується заявником і не подається;
  3. друк заяви може здійснюватися з обох сторін аркуша;
  4. при обранні певних полів у заяві проставляється знак «V» або інший подібний знак, що свідчитиме про обрання певного поля.

2. Чи є перелік державних реєстраторів, яким необхідно подавати документи?

Державна реєстрація припинення підприємницької діяльності здійснюється державними реєстраторами суб’єктів державної реєстрації.

Стаття 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» визначає перелік суб’єктів державної реєстрації, які уповноважені на проведення відповідних
реєстраційних дій. До них відносяться:

  • виконавчі органи сільських, селищних та міських рад;
  • районні державні адміністрації;
  • нотаріуси.

Згідно абзацу третього частини другої статті 4 зазначеного Закону, державна реєстрація фізичних осіб – підприємців на підставі документів, поданих у паперовій та електронній формі проводиться незалежно від їх місця знаходження.

Тобто, проведення будь-яких реєстраційних дій стосовно фізичних осіб – підприємців може здійснюватись будь-якими реєстраторами по всій території України.

Екстериторіальність в межах України щодо проведення реєстраційних дій стосовно фізичних осіб – підприємців діє з 02 листопада 2019 року. До цього періоду будь-які реєстраційні дії можливо було здійснювати лише в межах однієї
області.

3. У який спосіб можна подати документи?

Заява для державної реєстрації припинення фізичної особи – підприємця може бути подана у паперовій формі особисто заявником, направлена поштою,подана представником фізичної особи – підприємця.

Коли заява подається особисто заявником, відповідно до частини другої статті 14 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», заявник пред’являє
паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, передбачений Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що
підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

У разі подання заяви поштовим відправленням, згідно вимог до оформлення документів,встановлених статтею 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців
та громадських формувань», справжність підпису заявника обов’язково повинна бути нотаріально засвідчена.

Також, для припинення підприємницької діяльності, заява може бути подана представником фізичної особи – підприємця.В цьому разі, одночасно з заявою необхідно подати примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію документа,
що засвідчує повноваження особи (крім випадку, якщо відомості про повноваження цього представника містяться в Єдиному державному реєстрі). Та, відповідно до статті 34 Закону «Про нотаріат», нотаріальна довіреність повинна
бути складена на спеціальному бланку на якому нотаріусом засвідчується справжність підпису та повноваження особи представника.

4. Чи можливо сьогодні подати документи в електронній формі?

З 24 лютого 2020 року, подачу заяв про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем, державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу – підприємця, державної реєстрації
припинення підприємницької діяльності можливо здійснити в електронному вигляді за допомогою Єдиного державного веб-порталу електронних послуг «Портал Дія» (далі – Портал Дія) https://diia.gov.ua.

Для надання заяви в електронній формі потрібно виконати всього декілька кроків:

зареєструватись чи авторизуватись (якщо особа вже зареєстрована) у кабінеті громадянина на Порталі Дія за допомогою кваліфікованого електронного підпису;
заповнити онлайн-форму на отримання послуги;
перевірити інформацію, яка зберігається в системі та підписати заяву за допомогою кваліфікованого електронного підпису.

Підписану заяву буде автоматично надіслано до реєстратора. Статус заяви можна перевірити у кабінеті громадянина. Повідомлення про результати наданої адміністративної послуги з’явиться у кабінеті та додатково буде відправлено на
адресу електронної пошти заявника.

У разі виникнення питань щодо користування Порталом Дія, заявники завжди можуть звернутися за допомогою до чат-боту цього Порталу.

Крім того, з питань розгляду документів, заявники можуть звернутись безпосередньо до державних реєстраторів, які здійснюють розгляд таких заяв, поданих засобами Порталу Дія.

Перелік суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють розгляд заяв в електронній формі, визначено Міністерством юстиції України.

Так, наприклад,

подані документи в електронній формі щодо фізичних осіб – підприємців, місцезнаходження яких є Дніпропетровська область, розглядаються державними реєстраторами відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб –
підприємців Управління у сфері державної реєстрації Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Старокозацька, 58.

Детально з переліком суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють розгляд заяв в електронній формі щодо суб’єктів господарювання,місцезнаходження яких є Дніпропетровська, Запорізька, Кіровоградська області, можливо
ознайомитись на веб- сайті Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) https://psjust.gov.ua/

5. В які строки відбувається розгляд документів, поданих на припинення підприємницької діяльності, та чи сплачується при цьому адміністративний збір?

Статтею 26 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» встановлено строки розгляду документів, поданих для державної реєстрації.

Так, розгляд документів, поданих для державної реєстрації припинення підприємницької діяльності здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, крім вихідних та святкових днів.

Сплата адміністративного збору за державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця не передбаченаЗаконом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб,
фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Можливо, Вам буде цікаво

By